emmelie.reismee.nl

Afgelopen week.

Zo, het is een beetje lang geleden dat ik geschreven heb. Ik was vann plan het afgelopen weekend te doen, maar in het internetcafé had ik niet genoeg tijd en gisteren en eergisteren was ik ziek, dus doe ik het nu maar.


Vorige week zondag ben ik naar de Koreaanse kerk geweest. Het was een middagdienst, want de kerk wordt 's ochtends door de Duitsers gebruikt. Het was niet zo ver weg, slechts 10 minuten met de trein. Ik heb op het station gewacht tot Seobin en en een vriendin van haar Da Hae, er waren en toen zijn we naar de kerk gelopen, is maar 2 straten verder.


In de kerk moest ik mijn naam op een formulier invullen, ik wist niet waarom want alles was Koreaans geschreven. De kerk was een evangelische kerk, er waren voorzangers, piano, viool, gitaar. Alle liedjes werden in het Koreaans gezongen. Er was maar 1 lied dat ik herkende en dat was de Koreaanse versie van'Groot is uw trouw, o Heer'. Voor de preek lazen de mensen de geloofsbelijdenis. Da Hae had een engelse vertaling dus ik kon ook meelezen.


Hun eigen dominee was op missiereis naar Roemenië, dus er was een Duitse dominee die preekte. De mensen die geen Duits verstonden kregen een apparaatje dat ze in hun oor konden stoppen en dan zat er in een hoekje een vertaler die het voor hen in het Koreaans vertaalden, zonder dat andere mensen er last van hadden.


Toen de preek was afgelopen, werden er nog een paar liedjes gezongen. En iemand vertelde de mededelingen. Op een bepaald moment noemde die man mijn naam, ik moest opstaan en toen gingen alle mensen een zegenliedje voor me zingen omdat ik voor de eerste keer bij hen was.


Na de kerkdienst was het etenstijd, want het was al zes uur en ook Koreanen eten vroeg. Het eten bestond uit o.a. rijst en noedels en watermeloen en nog meer wat ik niet weet.


Vorige week dinsdag zijn Judith en Daniël een dagje langsgekomen, dat was heel leuk en ik heb ze een deel van Hamburg laten zien. Natuurlijk ook mijn school, zij hebben de stad bekeken en ik was toen op school.


Zaterdag was ik weer in de Koreaanse kerk, daar was namelijk een ontmoeting voor jonge mensen. Een soort groeigroep. Er werd gediscussieerd waar ze over moesten praten, want als ze over geloof praatten, zouden er niet veel mensen komen, maar over normale dingen praten had ook geen zin elke keer. Voor mij was het een beetje saai, want alles werd ik Koreaans gezegd. Daarna gingen we naar een Koreaans restaurant, kip eten. Er waren 7 mensen in totaal bij ons. Er waren twee schalen, 1 met saus en 1 zonder. De saus was iets te pittig voor mij, dus ik nam kip zonder de saus. Seobin had soep besteld omdat ze vegetariër is, maar die soep was ook te pittig voor mij. In Korea hebben ze echt heel pittig voedsel. Na een tijdje kwam er nog een schaal soep, ik werd afgeraden die te proeven, omdat ze zeiden dat die echt heel erg pittig was.


Na het eten ging de rest van de groep verder de stad in en ik ging met Jay Hyun naar het station. Hij wachtte daar tot mijn trein kwam en toen ging hij zelf ook weg.


Zondag was ik weer in de Koreaanse kerk. Dit keer was de Koreaanse dominee terug, dus ik had dat apparaat in mijn oor om te begrijpen wat hij zei. Eer werd ook afscheid genomen van iemand die hier een jaar gewoond had en nu terug naar Canada ging.


Maandag en gisteren was ik dus ziek. Er heerst een virus hier in Hamburg, dus dat zal ik wel opgelopen hebben. Nu gaat het gelukkig weer beter.


In mijn klas zijn nu nog minder mensen. In totaal nog maar 6. Er is 1 nieuwe vrouw, uit Tsjechië. Jammer genoeg heb ik nog niemand van school ontmoet die ook Nederlands is.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!